Corpul nostru are nevoie de mii de proteine complexe pentru a funcționa în orice moment și la capacitate maximă. Pentru a satisface cererea organismului, organismul nostru sintetizează proteine noi din aminoacizi.

Aminoacizii fac parte din viața noastră și ne ajută să diminuăm nivelul de stres, să ne odihnim mai bine, să ne simțim plini de energie și de asemenea să combatem efectele negative pe care le pot avea unele boli asupra organismului nostru. Sunt de fapt cei mai importanți nutrienți din corp, de multe ori menționați ca “cărămizi”. Acest lucru se datoreaza faptului ca aminoacizii stau la baza formării tuturor proteinelor.

Fibra musculară, membranele celulare, enzimele care ajută creierul să funcționeze sunt formate din proteine adică mai exact 75% din corp. Deoarece proteinele joacă un rol atât de important în organismul nostru este esențial să le înțelegem funcția elementelor cheie, și anume aminoacizii.

Beneficiile pentru sănătate ale aminoacizilor

O parte din aminoacizi sunt importanți în mod deosebit pentru dezvoltarea celulelor nervoase care formează invelișul de mielină care acoperă nervii așa că un deficit din acest aminoacid poate duce la probleme grave ale sistemului nervos.

Alți aminoacizi sunt importanți pentru menținerea stării de bine și a motivației generale, în timp de alții contribuie la metabolismul grăsimilor.

Pentru că aminoacidul este cărămida din care este construită proteina, aproape toți aminoacizii ajută la creșterea masei musculare, fiind un beneficiu foarte important pentru toți sportivii.

Obținerea tuturor aminoacizilor de care ai nevoie este foarte importantă pentru sănătate. Aminoacizii din suplimentele pentru sportivi este posibil să fie aminoacizi cu lanț ramificat, sau BCAA, care formează țesutul muscular uman. Cu toate acestea, multe pulberi de proteină de bună calitate conțin un profil complet de aminoacizi.

Aminoacizii sunt de două feluri:

- aminoacizi esențiali;

- aminoacizi neesențiali.

Aminoacizii esențiali nu sunt produși de organism. Sunt esețiali pentru că trebuie să îi introduci în dietă, fie prin alimente, fie prin suplimente nutritive.

Aminoacizii neesențiali sunt aminoacizi care pot fi produși de către organism. Se numesc neesențiali pentru că nu este esențial să ii introduci în dietă, atâta timp cât consumi toți aminoacizii esențiali.

Aminoacizii esențiali

Din cei 20 de aminoacizi, 9 sunt cunoscuți drept aminoacizi esențiali. Nu toți aminoacizii sunt încorporați în moleculele de proteine. Unii dintre ei servesc ca neurotransmitatori sau hormoni, pe cont propriu, în timp ce alții sunt precursorii altor molecule.

Toti aminoacizii sunt organizați în același mod. Fiecare dintre ei are un atom central de carbon, cu aceleași trei legături.

Suplimentele de aminoacizi esențiali sunt disponibile în comerț sub formă de pudră, adesea încorporate în zer sau alte produse din proteine, și ca tablete sau capsule.

Sunt extrem de populare în rândul atleților, culturiștilor și tuturor celor care vor să-și construiască masa musculară și au ca scop reducerea leziunilor tisulare care apar uneori după antrenamente intense.

Aminoacizii esențiali sunt:

Histidina

Beneficii: Histidina este folosită la dezvoltarea și menținerea de țesut sănătos.

Histidina ajută organismul nostru să funcționeze în mod corespunzător și este esențială pentru că lucrează cu alți aminoacizi la producerea celulelor albe și roșii, reglând activitatea anticorpilor, contribuind la metabolism si servind ca izolator al nervilor.

Aceasta joacă, de asemenea, un rol important în producerea histaminei, care ajută la detectarea alergiilor și luptă împotriva infecțiilor.

O dietă bogată în histidină are multe beneficii pentru sănătate, datorită componenței sale proteice, contribuie la repararea mușchilor distruși în timpul ridicării de greutăți, favorizează sănătatea mentală și fizică a organismului, ameliorează stresul și anxietatea.

Izoleucina

Beneficii: Izoleucina este folosită la coagularea sângelui și la regenerarea musculară.

Izoleucina este un aminoacid cu lant molecular ramificat. Este denumit în mod frecvent aminoacid cu lanș ramificat sau BCAA, și vândut în suplimente alături de alți doi BCAA, leucina și valina.

Aceste suplimente au adesea în formula lor un raport 2:1:1 (leucină: izoleucină: valină), mimând astfel concentrațiile naturale ale acestor aminoacizi în țesutul muscular.

Deși izoleucina se găsește în suplimente pentru sportivi, se găsește de asemneea și în alimentație, în câteva tipuri de carne, ouă, linte și caju. 

Pentru pasionații de fitness, leucina favorizează repararea musculară, ceea ce este esențial pentru hipertrofia musculară.

Cu toate acestea, în timp ce multe persoane știu că izoleucina stimulează creșterea masei musculare alături de alți BCAA, aceasta poate contribui și la reglarea zahărului din sânge, poate stimula eliberarea hormonului uman de creștere.

Deși nu este cel mai puternic BCAA dintre cei trei, este un aminoacid vital pentru creșterea musculară și poate ajuta sportivii să-și ducă pasiunea pentru fitness la un alt nivel.

Leucina

Beneficii: Leucina este un aminoacid cu catenă ramificată sau BCAA implicată în creșterea musculară și îmbunătățirea formei fizice.

Leucina este un aminoacid cu lanț ramificat sau BCAA cu cel mai mare efect fiziologic, un anabolic natural pentru că stimulează eliberarea hormonului uman de creștere, care la rândul său stimulează creșterea țesutului muscular nou. Contribuie de asemnenea la vindecarea rănilor și la prevenirea atrofiei musculare.

Suplimentele de leucină și alți BCAA sunt de un real ajutor, mai ales pentru culturiștii care sunt în perioada de definire și de aceea consumă mai puține calorii.

Deși leucina este, fără îndoială, cel mai puternic BCAA, cercetările au indicat faptul că a lua toți cei trei aminoacizi BCAA deodată are un efect mai puternic decât cel al leucinei singure.

Dincolo de beneficiile pentru dietă, leucina are și beneficii în îmbunătățirea formei fizice și în creșterea masei musculare pentru culturiști și pentru pasionații de fitness.

Lizina

Beneficii: Lizina este implicată în producerea de colagen, critică pentru sănătatea oaselor.

Lizina este unul dintre cei 9 aminoacizi esențiali, nu poate fi produsă de către organism și trebuie luată ca parte a dietei sau ca supliment nutritiv. Aceasta contribuie la construirea mușchilor și colagenului, favorizează absorbția calciului din intestine, facilitează sinteza anticorpilor, enzimelor și hormonilor și crește producția de creatinină care reduce nivelul de LDL (colesterol rău).

Unele persoane iau acest supliment pentru a-și îmbunătății funcțiile imunitare și respiratorii, pentru a-i asista în gestionarea greutății și dezvoltarea masei musculare, sau pentru favorizarea sănătății dinților și oaselor.

Metionina

Beneficii: Metionina este un antioxidant puternic și ajută la crearea de vase noi de sânge.

Metionina este unul dintre cei doi aminoacizi care conține sulf. Celalalt este cisteina, care se bazează pe metionină pentru a-i conferi atomul S. Pentru că metionina nu poate fi sintetizată în organism, este un aminoacid esențial.

Metionina este importantă pentru crearea unor noi vase de sânge, un proces numit angiogeneză.

Un adult sănătos ar trebui să consume aproximativ 19 mg de metionină/kg/zi. Dacă ai alergii, un ficat bolnav sau infecții frecvente de tract urinar, atunci un supliment de metionină poate fi de un real folos.

Fenilalanina

Beneficii: Fenilalanina ajută la producerea hormonilor de relaxare.

Fenilalanina este un aminoacid aromatic, o referire nu numai la modul în care miroase, ci la inelul aromatic de 6 carboni conținut de structura sa.

Fenilalanina ocupă o poziție esențială în metabolismul uman servind ca precursor pentru tirozina, melanina (pigmentul pielii), adrenalina transmițătoare de moniamina (epinefrina), noradrenalina (norepinefrina) și dopamina. Pentru că fenilalanina poate fi produsă de către organism, nu este unul dintre aminoacizii esențiali.

Ca atare, fenilalanina amplifică în mod indirect nivelul de energie mentală și îi face pe oameni să se simtă mai calmi și mai multumiți.

Treonina

Beneficii: Treonina este folosită în formarea oaselor și cartilagiilor.

Treonina este un alfa aminoacid, una dintre bazele structurale ale moleculelor proteice și
unul dintre aminoacizii esențiali, fiind de aceea ingerat ca parte a dietei sau ca supliment, pentru ca nu poate fi sintetizat in corp.

Treonina este transformată într-un alt aminoacid, glicina, care acționează la nivelul creierului, pentru a combate spasticitatea mușchilor.

Treonina este disponibilă în stare de pulbere sau sub formă de tablete și capsule. Dozajul standard este între 103 si 500 de mg zilnic. Depășirea dozei recomandate poate cauza intoxicarea cu amoniac și poate intrerupe funcționarea ficatului.

Triptofan

Beneficii: Triptofanul este implicat în inducerea somnului precum și producerea de serotonina.

Triptofanul este un aminoacid pe care organismul uman nu îl produce în mod natural dar se găsește în schimb în anumite produse lactate cum ar fi lapte și brânză, în carnea de găină, curcan, soia, ouă, alune, tofu, semințe de susan sau de floarea soarelui, semințe de dovleac și ciocolată.

Corpul uman folosește triptofanul pentru a produce serotonină, un neurotransmițător. Serotonina trimite semnale între celulele nervoase, ceea ce explică probabil capacitatea sa de a influența starea de spirit a unei persoane.

Valina

Beneficii: Valina ajută la prevenirea defalcării musculare și la eliminarea excesului de proteine din ficat.

Valina este unul dintre cei trei aminoacizi cu lanț ramificat sau BCAA.

Aminoacizii BCAA sunt componente integrante ale țesutului muscular, iar suplimentarea cu ajutorul lor sau obținerea lor prin dietă poate contribui la susținerea sănătății generale ca și la susținerea creșterii musculare. Valina se găsește în mod natural în carne, lactate, ciuperci, cereale și chiar în alune și soia.

Deși valina trebuie luată alături de alți aminoacizi cu lanț ramificat, are și câteva beneficii unice ale sale. Valina ajută organismul să utilizeze glucoza, și poate de asemenea să contribuie la menținerea balanței de nitrogen.

Aminoacizii susțin vitaminele și mineralele pentru a funcționa corect și eficient în organismul nostru. Dacă aminoacizii lipsesc, asimilarea și utilizarea altor nutrienți vor avea de suferit.