Atâta timp cât organismul uman are o sursă sigură de aminoacizi esențiali în dietă, aceasta poate satisface în mod adecvat majoritatea nevoilor sale de sinteză a proteinelor noi. Pe de altă parte, dacă sursele de aminoacizi sunt eliminate din dietă, sinteza proteinelor este afectată și apar probleme grave de sănătate.

Fiecare aminoacid are rolul său în corpul uman, iar în unele cazuri, dieta poate fi completată cu suplimente alimentare care conțin aminoacizi, pentru a se asigura buna funcționare a organismului.

În alt articol am discutat despre cei 9 aminoacizi esențiali pe care corpul nu îi poate crea singur și pe care trebuie să îi obții consumând diverse alimente. Adulții trebuie să consume alimente care conțin următorii opt aminoacizi: metionină, valină, triptofan, izoleucină, leucină, lizină, treonină și fenilalanină. Histidina, al nouălea aminoacid, este necesară numai în cazul copiilor.

Aminoacizi neesențiali

Pentru neinițiați, aminoacizii neesențiali pot părea niște aminoacizi care nu sunt neapărat necesari. Însă termenul “neesențial” înseamnă doar că acești aminoacizi sunt produși de către organism.

Există 11 aminoacizi neesențiali produși de către organism atunci când este necesar.

Opt dintre acești acizi neesențiali sunt, de asemenea, cunoscuți ca și „condiționali”, ceea ce înseamnă că organismul nu poate fi capabil să producă suficienți dintre ei atunci când se află în stare de stres sau în cazul unei boli.

Pentru a satisface cerințele organismului de aminoacizi tot ce trebuie să facem este să consumăm o cantitate suficientă de proteine în fiecare zi și să avem o alimentație cât mai diversificată. 

Proteinele animale sunt numite proteine complete deoarece conțin în mod natural toți cei nouă aminoacizi esențiali în fiecare porție. Dar cum rămâne cu persoanele care nu doresc sau nu pot să consume carne?

Proteinele din plante, excepție făcând quinoa și alte câteva alimente, conțin în mod natural mai puțini aminoacizii esențiali și, prin urmare, sunt numite proteine incomplete. Cu toate acestea, având o dietă diversificată, care include legume, cereale și leguminoase, corpul poate crea cu ușurință proteine complete.

O altă opțiune o reprezintă includerea unei pudre de proteine vegetale cu spectru complet în dieta zilnică. 

Alanina

Alanina, un aminoacid care ajută la transformarea glucozei în energie pentru funcțiile corpului și care elimină în același timp toxinele, este neesențial, aceasta înseamnă pur și simplu ca un organism sănătos poate produce o sursă de alanină fără ajutor.

Fiind o sursă importantă de energie pentru mușchi și sistemul central nervos, alanina joacă un rol crucial în conservarea echilibrului nivelului de glucoză în organism.

Peștele, ouăle, produsele lactate și unele alimente vegetale bogate în proteine, cum ar fi avocado, sunt de asemenea surse foarte bune de alanină.

Arginina

Arginina este un aminoacid folosit în mod obișnuit ca supliment pentru sportivi. În general, se vinde sub formă de L Arginină, benefică în creștererea producției de oxid nitric a organismului.

Daca ai simțit vreodată senzația de oboseală în timpul antrenamentului știi ce înseamnă că țesutul muscular să nu mai primească suficient oxigen. Arginina are, de asemenea, un rol foarte important în trimiterea unor suplimente precum creatina în mod rapid în țesutul muscular.

Asparagina

Acest aminoacid este important pentru echilibrarea sistemului nervos central – un semn de deficit de asparagină este un temperament care este în mod inexplicabil prea calm sau prea nervos.

Este, de asemenea, de o reală importanță pentru sistemul imunitar: alte semne de deficiență includ oboseală, susceptibilitate de infecție sau reacții alergice severe.

În afară de menținerea echilibrului sistemului nervos și suplimentarea sistemului imunitar, asparagina este importantă și pentru sinteza proteinelor din organism, inclusiv proteinele din mușchi.

Acidul aspartic

Acidul aspartic, și în mod special subclasa DAA a acestuia (acidul aspartic D), este un cunoscut supliment pentru sănătate. DAA produs pe cale naturală lucrează împreună cu sistemul nervos central, în sensul reglării producției de testosteron, comunicând cu o rețea complexă de alți hormoni.

Cisteina

Cisteina este aminoacidul frumuseții. Este esențial pentru formarea și întreținerea pielii, părului și unghiilor. Este folosită pentru producerea de colagen, care asigură elasticitatea și textura corespunzătoare a pielii. Cercetătorii cred că cisteina poate încetini procesul de îmbătrânire.

Dincolo de menținerea frumuseții, însă, cisteina protejează organismul împotriva toxinelor din aer și celor care intră în organism prin intermediul mâncării și medicamentelor.

Când cisteina este administrată împreună cu seleniu și vitamina E, este un luptător incredibil împotriva radicalilor liberi, un factor determinant pentru apariția cancerului, bolilor de inimă, bolilor de rinichi, astmului, demenței și multor altor afecțiuni. Organismul uman transformă cisteina în glutation, un antioxidant foarte puternic.

Deficiențele de cisteina sunt rare, dar pot apărea la vegetarieni și la persoane care nu primesc destulă proteină prin intermediul dietei.

Deficiențele de cisteina pot fi remediate prin suplimente sau prin dieta cu carne de pui, curcan, ovăz, granola, iaurt, brânză cottage și cărnuri.

Acidul glutamic

Acidul glutamic este un aminoacid neesențial, ce funcționează la nivelul sistemului nervos central ca un neurotransmitator excitant si are multe beneficii pentru sănătate, la nivelul sistemului imunitar si digestiv.

Acidul glutamic este esențial pentru sănătatea creierului și a măduvei spinării, fiind cel mai important neurotransmitator excitant de la nivelul sietemului nervos central. El este ideal pentru energie și memorie și conferă o stare de alerta mentală.

Glutamina

Glutamina favorizeaza creșterea musculară, ceea ce duce la perfomante atletice și la timpi de recuperare mai scurți după antrenament. În principiu, funcționează ca un fel de tampon și transformă amoniacul în exces în alți aminoacizi, amino-zaharuri și uree.

Beneficiile sale dietetice includ îmbunătățirea metabolismului și detoxifierea celulară, ajutând la reducerea nevoii de zahăr și de alcool.

Studiile au indicat faptul că glutamina favorizează și hormonul uman de creștere, care contribuie la metabolizarea grăsimilor și la creșterea de noi mușchi.

Glicina

Glicina este un aminoacid glucogenic, ce ajută la furnizarea glucozei care este mai târziu transformată în energie în organismul uman.

Glicina se găsește în mâncăruri bogate în proteine, printre care lapte, brânză, pește, carne, fasole, mazăre și alte leguminoase. Acest aminoacid se găsește și sub formă de suplimente, capsule și pulbere.

Glicina este utilizată de către organism pentru a produce proteina, contribuie la formarea țesutului muscular și a masei musculare și tranformă glucoza în energie.

Tirozina

Tirozina este un aminoacid produs natural de organismul uman din fenilalanină. Tirozina se găsește în anumite alimente, cum ar fi produse lactate, ovăz, grâu, pește, carne, nuci, ouă și fasole. Oamenii o iau în general pentru a-și îmbunătăți funcționarea mentală și concentrarea.

Prolina

Prolina este unul dintre cei mai numeroși aminoacizi din organismul uman, imediat după alanina și glutamina. În organism proteinele care conțin un nivel ridicat de prolina repară țesuturile avariate, mențin tensiunea arterială, previn apariția aterosclerozei și construiesc colagenul, necesar pentru piele, tendoane, ligamente și mușchi.

Dacă luați prolină pentru a favoriza formarea de colagen, ar fi bine să o luați alături de suplimente ce conțin vitamina B și Vitamina C și niacina. Aceasta pentru ca enzimele care încorporează aminoacidul în colagen depind de acești nutrienți.

Serina

Acest aminoacid este o substanță pe care organismul uman o produce combinând aminoacizii glicina și treonina. Organismul are nevoie de serină pentru funcționarea adecvată a creierului și a sistemului nervos central.

Un nivel scăzut de serina produce anxietate și depresie, stări de confuzie și insomnie. Suficientă serină înseamnă un sistem imunitar mai sănătos și mușchi mai puternici, inclusiv mușchiul inimii.