Colagenul este o proteină care se găsește în corpul nostru în toate țesuturile. Acesta ajută la construirea tendoanelor, pielii, articulațiilor și oaselor. Este responsabil pentru producerea de lichid sinovial, elasticitatea și duritatea cartilajului, hidratarea și reînnoirea corectă a pielii. Are efect asupra coeziunii, rezistenței și elasticității țesutului conjunctiv. De asemenea, are o capacitate unică de a lega apa, datorită căreia pielea își menține fermitatea și elasticitatea corespunzătoare.

Există numeroase forme de colagen, însă tipurile I, II și III sunt cele mai răspândite. Fiecare are o funcție diferită, dar toate au un rol esențial în a-ți păstra sănătatea. Tipul I de colagen contribuie la integritatea pielii, tendoanelor, oaselor și ligamentelor. Tipul II are un rol în formarea cartilajului, iar tipul III în cea a mușchilor și a vaselor de sânge.

Beneficiile colagenului

Persoane care fac fitness sau diferite antrenamente fizice pot lua suplimente de colagen pentru dureri articulare, dureri musculare sau pentru a contribui la accelerarea timpului de recuperare după efort. S-a demonstrat că suplimentarea cu colagen îmbunătățește mobilitatea articulațiilor prin lubrifierea suprafețelor cartilajului care le acoperă pe acestea, oferind în același timp o acoperire de protecție în jurul tendoanelor. În plus, acest supliment ajută la menținerea densității osoase sănătoase la nivel celular, precum și la scăderea inflamației.

Cu toate că beneficiile suplimentelor cu colagen sunt numeroase, acestea pot fi sintetizate astfel:

dezvoltarea mai rapidă a masei musculare și un nivel mai mare de sinteza musculară în urma exercițiilor fizice;

îmbunătățirea sănătății pielii, oferindu-i mai multă elasticitate și mai multă hidratare;

ameliorarea durerilor articulare și reducerea simptomelor osteoartritei;

prevenirea scăderii masei osoase și îmbunătățirea densității minerale osoase;

promovarea sănătății sistemului cardiovascular, prin protejarea arterelor.

Efectele negative ale lipsei de colagen

Scăderea producției de colagen este un proces normal în timp. Pe măsură ce avansăm în vârstă, producția de colagen încetinește din cauza degradării fibrelor de elastină (care sunt responsabile pentru menținerea pielii întinse), ceea ce provoacă laxitate. Astfel, consecințele lipsei de colagen sunt vizibile, apărând semne la nivelul pielii, dar și simțite, fiind prezente la nivelul articulațiilor și al musculaturii. De asemenea, un nivel deficitar de colagen poate fi resimțit și prin simptome de oboseală, scădere a tonusului muscular și afectare a circulației periferice.

Nu doar îmbătrânirea duce la o lipsă a colagenului în corp, ci și dietele deficitare și stilul de viață. Spre exemplu, atunci când dorești să crești masa musculară a corpului, e nevoie de mai mult colagen decât de obicei. Prin urmare, efortul fizic intens ar trebui însoțit de un consum de colagen mai ridicat.

Surse de colagen

Dacă vrei să beneficiezi de un aport mai mare de colagen, alimentele precum puiul, peștele și albușul de ou sunt foarte indicate. Multe alimente naturale nu oferă colagen, ci substanțe necesare în sinteza acestuia. Acestea includ citricele, afinele, fructe tropicale precum mango, kiwi și ananas, usturoiul, varza kale, leguminoasele, caju, roșiile și ardeiul gras.

În același timp, trebuie să vă gândiți și la aspecte din stilul de viață care pot reduce producția de colagen, pe care le puteți influența într-o oarecare măsură. Consumul excesiv de zahăr poate fi periculos pentru organism, deoarece afectează capacitatea organismului de a reface nivelul de colagen.

V-ar putea surprinde faptul că bronzarea excesivă are un efect negativ asupra producției acestuia. Asta pentru că o cantitate mare de radiații ultraviolete reduce producția de colagen, la fel ca și în cazul fumatului.

Ce tip de colagen este cel mai bun pentru articulații?

În general, atunci când alegeți colagenul, trebuie să vă concentrați pe sursa acestuia, i.e. de la ce animale provine. Suplimentele sunt realizate din țesut conjunctiv animal, cum ar fi oasele, pielea, copitele sau solzii. Pentru a face colagenul cât mai bun posibil, este bine să aflăm dacă animalele din care este fabricat colagenul au fost crescute ecologic, dacă au păscut pe pășuni, respectiv dacă a fost vorba de pește.

La fel ca și sursa, și forma colagenului este la fel de importantă. Suplimentele nutritive se regăsesc în multe forme, cum ar fi pulbere, shot, băutură, capsule, sau gelatină. Faptul că de multe ori nu conține doar colagen pur, ci și vitamine și minerale, este un alt bonus. Deja amintitele vitamina C sau zinc se pot regăsi și ele în compoziție, ceea ce va face ca tot produsul să fie mai funcțional.

Colagenul hidrolizat reprezintă o alegere extraordinară fiindcă este excelent de bine absorbit. În timpul hidrolizei, fibrele de colagen sunt descompuse în așa-numite peptide de colagen, care sunt lanțuri mai mici de aminoacizi. Acest proces de descompunere asigură faptul că este mai bine absorbit de corp, deoarece conține părți mai mici. Acest lucru îi mărește gradul de utilizare în organism.